Dag 16 - Min senaste utomlandsresa.

Tjena på er ! 

Jag har nyss målat naglarna svarta och pysslat dit ett par ljus rosa pärlor så i väntan på att det ska torka
så tänkte jag blogga lite för er ! :)


Jag ska berätta om min senaste utlandsredsa som var Polen 2011 med alla nior i min gamla skola! 

Det var en sjukt rolig resa där vi besökte de två största koncentrations lägren i Polen: 
Auschwitz
samt
Birkenau

Det var det som var syftet med resan att besöka de två lägren då vi studerade andra världskriget i SO.
Det var riktigt intressant att få gå runt på markerna och i delarna av lägrena, det som finns kvar!
Det var mäktigt men samtidigt läskigt på något vis, vi fick gå in i en av gaskammrarna den enda som finns kvar!
Vi var även inne i Oskar Schindler's fabrik! 
(Ett jätte bra film tips är Schindler's List, som handlar om Oskar Schindler's fabrik och om hur han räddar judar samtidigt som dom får jobba för honom! Låter krångligt jag vet men en riktigt bra film, SE DEN !! )
Iallafall vi var inne i hans fabrik en sväng det var ganska tråkigt men ändå små häftigt och intressant!
Vi besökte också en stor Saltgruva i polen och jag har aldrig varit på en plats där ALLT är i salt verkligen ALLT ! 
Vi fick smaka äkta saltvatten och vi fick till och med slicka på väggarna, haha det var kul!

Jag hade otroligt kul med alla mina kompisar på den här resan!
Jag fick lära mig mycket nytt under resan!

Till exempel: 
Hur det känns att åka buss runt 13/14 timmar!
Äta nya typer av mat
Att polaker inte förstår speciellt mycket engelska
Att polska är svårt att förstå och lära sig
Att Polen må vara ett fattigt land men ack så fint!
Speciellt Kraków, grymt fin stad!
Har ni vägarna förbi Polen, BESÖK DEN STADEN! 
Men också att djur inte behandlas speciellt bra på marknaderna i Polen!
Och att Polaker inte är så speciellt bra på att köra bil!
och sist men inte minst dom har sjukt gott JORDGUBBSVATTTEN i polen!

Men jag hade sjukt roligt med alla mina kompisar både på färjan över och hem från Polen
men också i Polen, detta är en resa jag gärna gör om igen med exakt samma människor!
För jag ångrar inte en sekund att jag följde med på den resan!

Hela den resan är minnen jag kommer bära med mig för livet! 

Jag sammanfattar Polen som ett konstigt med vacker och intressant samt häftigt land på sitt vis ! :)



Här är vi alla nior + ledare precis innan vi åkte ! 


















Kram/B ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0